4-3-2015 – Solving any Freecell game using Artificial Intelligence

Titel: Solving any Freecell game using Artificial Intelligence
Spreker: Léon Bouquiet
Duur: 1 uur en 15 minuten
Inhoud: Bijna iedereen is wel bekend met het kaartspel FreeCell dat standaard met Windows werd meegeleverd. Tijdens deze ISKA ga ik uitleggen hoe je een applicatie schrijft die elk willekeurig FreeCell spel kan uitspelen (in zo min mogelijk kaartverplaatsingen), en hoe magisch het eigenlijk is dat een computer zelfstandig een dergelijk probleem kan oplossen: de regels van FreeCell zijn simpel, maar het probleem is complex genoeg om een cluster computers zijn tanden op stuk te laten bijten wanneer je een verkeerde aanpak kiest. We gebruiken hierbij geen framework, maar zullen een aantal algoritmische technieken toepassen die typisch ingezet worden bij combinatorische problemen zoals het genereren van planningen. Ik ga uitleggen wat o.a. State Space Search, Best-first search en Branch & Bound inhouden, en wat het effect is op de hoeveelheid spelsituaties die geëvalueerd worden, m.a.w.: waarom ze zo goed werken in het efficiënt vinden van oplossingen.
Doelgroep: Developers, iedereen met interesse in Artificial Intelligence
Voorkennis: Basiskennis C# of Java